ساخت و ساز هوشمند

طبق آمار و اطلاعات جمع­آوری شده در کشورهای مختلف جهان، هزینه­ های مالی و جانی ناشی از رخداد حوادث در محیط کار بسیار چشمگیر است. سالانه 108.000 حادثه منجر به فوت، در سراسر دنیا در کارگاه­های ساختمانی روی می­دهد که معادل 30 درصد از حوادث شغلی منجر به فوت است. در برخی از کشورها بخش زیادی از تولید ناخالص ملی صرف هزینه­های حوادث در صنعت ساختمانی می­گردد. هزینه ­ای که به واسطه­ ی حوادث ناشی از کار به کشور وارد می­شود رقمی معادل 600 هزار میلیارد ریال است و 38 درصد پرداختی­ های صندوق تأمین اجتماعی مربوط به این حوزه است.

افزون بر این، استفاده ­ی حداکثری از امکانات و ارتقای بهره ­وری یکی از پایه­های اصلی رقابت اقتصادی در دنیای صنعتی امروز را تشکیل می­دهد. اگر بخواهیم به معنای واقعی به توسعه­ی اقتصادی دست یابیم می­بایست سطح بهره­ وری در محیط ­های کاری را به حد مطلوب در سطح جهانی برسانیم. متأسفانه سطح بهره­ وری نیروی کار در ایران در وضعیت بسیار نامناسبی قرار گرفته و موجب هدر رفت سرمایه­ های عظیم مادی و انسانی در کشور می­ شود. میانگین ساعات کار مفید در کشور 15 ساعت در هفته اعلام شده که بسیار پایین­تر از کشورهای توسعه یافته است.

روش­ ها و راهکارهای اتخاذ شده برای نظارت بر وضعیت ایمنی در کارگاه مبتنی بر روش­های سنتی استفاده از اشخاص ناظر در محیط کار است. محدودیت ­ها و کاستی ­هایی که ناشی از بکارگیری اشخاص به عنوان ناظر ایمنی مطرح است باعث می­شود در بسیاری از موارد این روش ناکافی، ناکارآمد و غیرموثر باشد. همچنین برنامه ریزی ­ها، طرح ­ها و راهکارهایی که در کشور به منظور ارتقای سطح بهره ­وری اتخاذ شده است تاکنون ناموفق بوده است.

طرح ساخت و ساز هوشمند، راهکاری مبتکرانه و هوشمند بر پایه­ی علم و فن­آوری در زمینه­ ی نظارت بر محیط کار است و به کمک اطلاعات ارزشمندی که ارائه می­دهد نه تنها امکان نظارت دقیق ­تر، جامع ­تر و موثرتر بر کارگاه را میسر می­کند بلکه می­تواند راهکارهایی برای سایر مسائل مطروح در محیط کار از جمله مدیریت پروژه هم ارائه دهد.

سیستم ساخت و ساز هوشمند از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل می­شود. بخش سخت افزاری که شامل انواع ابزار و گجت­ های منحصر به فرد است وظیفه ­ی جمع ­آوری داده ­های بخصوصی را از محیط کار و کارکنان دارد. بخش نرم­ افزاری که مبتنی بر هوش مصنوعی است وظیفه­ ی تجزیه و تحلیل داده ­ها، مدل سازی و در نهایت ارائه­ی اطلاعات کمی و کیفی قابل درک از جنبه ­های مختلف وضعیت محیط کار و کارکنان را داراست.

مراحل مختلف طرح ساخت و ساز هوشمند، به شرح زیر می­باشد:

  • ثبت موقعیت کارکنان در محیط کار
  • نظارت بر بکارگیری لوازم و تجهیزات ایمنی توسط کارکنان
  • حذف نیاز به بکارگیری مستمر ناظرین پروژه و مأمورین HSE و امکان توسعه ی کارگاه بدون محدودیت
  • شناسایی نوع فعالیت انجام شده توسط کارگران
  • ارائه آمار دقیق از ورود و خروج کارکنان در محیط کار
  • امکان رتبه بندی کارکنان تیم های اجرایی و ایجاد نظام رتبه بندی کارکنان
  • افزایش بهره وری از طریق ایجاد رقابت سالم بین کارکنان
  • پایش وضعیت سلامت کارکنان
  • امکان بکارگیری سیستم نظارت هوشمند در سایر حیطه ها

ایده­ ی ساخت و ساز هوشمند (smart construction) بر پایه اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی را آغاز کرده و به کمک تیم متبحر و با تجربه خود این ایده را تا مرز عملیاتی شدن پیش بردیم تا نیازهای صنعت ساخت و ساز را استخراج کرده و همراه و کمک دهنده افرادی که در صنعت ساخت و ساز هستند، باشیم.