روش های سریع و نوین ساخت

فرآیند شهری شدن هم اکنون با نرخی بسیار سریع در بخش های مختلف آسیا و آفریقا رخ می دهد. طبق گزارش سازمان ملل متحد در مورد چشم اندازهای شهری شدن در سال ۲۰۱۴ میلادی تا سال ۲۰۵۰ میلادی، بیش از ۲٫۵ میلیارد نفر دیگر به جمعیت شهر نشین دنیا اضافه خواهند شد که از این میزان تقریبا ۹۰ درصد آنها در شهرهای آسیا و آفریقا متمرکز خواهند شد. چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور دنیا که جمعیت ۱٫۴ میلیارد نفر را در خود جای داده است، امروزه شاهد مهاجرت عمده روستا نشینان به مناطق شهری است. در پی تمایل مردم جهان به شهرنشینی، نیاز به سازه هایی که در زمان کمتری ساخته شوند، به چشم می خورد. ساختمان هایی که مطابق با سلیقه کارفرما با استفاده از بهترین متریال ساخته می شوند.

از جمله راهکارهایی که شرکت های فعال در حوزه ساخت سریع ساختمان، از آن بهره می برند استفاده از تعداد بالای نیروی انسانی در فرآیند نصب و مونتاژ ساختمان است. به عبارت دیگر زمان لازم جهت ساخت، با کمک افزایش تعداد نیروی انسانی کاهش می یابد. یکی دیگر از روش های تسریع در فرآیند ساخت، استفاده از ماشین آلات متعدد و بروز با کارایی خاص در فرآیند ساخت است. به عبارت دیگر بهره گیری از تعداد بالای ماشین آلات باعث افزایش سرعت ساخت می شود. این شیوه زمانی می تواند منجر به کاهش زمان ساخت توام با کاهش هزینه ها گردد که توسط سیستم مدیریتی کارآمد، کنترل گردد.

درخصوص ساختمان های سریع الاحداث همانطور که مستحضر هستید در کشور ما درحوزه ساختمان سازی، همواره برای کارفرما این دغدغه وجود داشته است که ساختمان در مدت زمان کمی ساخته و به ایشان تحویل داده شود، به همین جهت قصد داریم ساختمان هایی بسازیم که در واقع همان ساختمان های ساخته شده از متریال های متداول باشند، با این تفاوت که قرار است در مدت زمان کوتاهتری ساخته شوند. همچنین تحت شعاع قرار دادن سلیقهی مشتری و فرهنگ ایرانی نکاتی هستند که در این طرح به آن پرداخته می شود. در سایر نمونه های ساختمان سریع الاحداث محدودیت های فراوانی در زمینه های مختلف مشاهده می شود. به طور مثال یکی از انواع آنها تکنولوژی استفاده از مدول های کانتینری می باشد که به دلیل محدودیت در طراحی و چیدمان فضاها، کمتر مورد استقبال قرار گرفته است. یا در فناوری نوین LSF، به دلیل محدودیت در ابعاد دهانه، محدودیت در تعداد طبقات، نیاز به نیروی کار متخصص و خبره و همچین هزینه بالای خرید قطعات گالوانی آن از کارخانه، به طور انبوه بکار گرفته نشده است. همچنین گونه دیگری از این ساختمان ها خانه های گنبدی هستند که این طرح نیز به دلیل محدودیت در متراژ و همچنین مغایرت با فرهنگ ایرانی، در ایران مورد استقبال واقع نشده است. این شرکت با استفاده از همان روش های رایج و تنها با تغییر در نوع ستون با در نظر گرفتن ضوابط آیین نامه توانسته است این محدودیت ها را به حداقل رسانده و در صنعت ساختمان سازی، روشی نوین را ثبت کند. از آن جایی که رعایت ضوابط آیین نامه ضروری است و باید به آن توجه کرد، ما نیز سعی کردهایم تمام مراحل ساخت ساختمان را در قالب این ضوابط انجام داده آنها را رعایت کنیم تا در هیچ بخشی دچار مشکل و اختلال نشویم.

همچنین در تلاش هستیم بستر مناسب برای اخذ مجوزهای لازم جهت صادرات و همکاری با سایر کشورها را فراهم کنیم. البته با توجه به اینکه این ایده برای اولین بار در حال انجام می باشد، کمی گرفتن این مجوزها سخت تر شده است اما در حال تهیه کاتالوگ از اقدامات صورت گرفته در این زمینه هستیم که با ارائه دادن به شرکت ها و کارفرماها، ابهامات موجود در این زمینه را رفع کنیم. همچنین ما با استفاده از متریال های متداول و روش های اجرایی جدید، سعی بر آن داریم که ساختمان هایی مطابق با سلیقه کارفرما در هر متراژ و امکان مانور هرگونه تغییرات در معماری فضای داخلی احداث کنیم که مزیت قابل توجه آنها، استفاده بیشتر از عمر مفید ساختمان است که تنها با انجام سریع عملیات ساخت و ساز ممکن است.